Lediga jobb

Familjehemssekreterare

Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.
BARN OCH UNGDOMSENHETEN är en av 6 enheter inom socialkontoret. Barn- och ungdomsenheten arbetar på Socialnämndens uppdrag mot målgruppen barn och ungdomar 0-18 år.

Länk till Ekerö kommuns hemsida

Arbetsbeskrivning
Socialsekreterare har ett viktigt uppdrag med en utsatt roll – därför har vi satsat extra på dem. I Ekerö kommun är det nära till medborgarna – för att ge dem bästa service får du förutsättningar att göra skillnad på riktigt. Du har nära till chefer och får frihet under ansvar. Vi följer kontinuerligt upp arbetsbelastningen för att den ska kännas rimlig. För att trivas hos oss är du engagerad, genuint intresserad av att möta och förstå människor och nyfiken på att lära nytt och att utvecklas.

Vi söker nu två socionomer för att jobba som familjehemssekreterare i Placeringsgruppen.
Placeringsgruppen är en av tre grupper inom Barn och ungdomsenheten. Övriga grupper är Mottagning- och utredningsgrupp samt Familjeteamet som är vår interna öppenvård. Vi är totalt 30 medarbetare.

Vår ambition är att de familjehemsplacerade barnen ska ges bästa möjliga förutsättningar för utveckling mot goda levnadsvillkor och att det ska vara en hög kvalitet på familjehemsvården. Grundsynen utgår från systemteori och modern utvecklingspsykologi där fokus är på resurser och relationer. Att hjälpa människor i att stärka det som redan fungerar istället för att fokusera på brister är en annan viktig ingångsvinkel. Det är viktigt att du som söker tjänsten delar den grundsynen. Självklart är FN:s barnkonvention en ledstjärna

Placeringsgruppen består av sex medarbetare: en bitr. enhetschef, en socialsekreterare med utökat stöd- och metodansvar, två barnhandläggare och två familjehemssekreterare. Som familjehemssekreterarens har du huvudansvar för att rekrytera, utreda, skriva avtal och ge stöd till familjehemmen. Det ingår även att ge familjehemmen utbildning. Största delen av arbetstiden handlar om att ha löpande kontakt med familjehemmen och i nära samarbete med barnhandläggaren arbeta för barnets bästa under placeringen. Du ska även rekrytera och utreda kontaktpersoner och kontaktfamiljer, samt samordna utbildningsinsatserna. Då det är en liten arbetsgrupp förutsätts ett tätt samarbete mellan alla medarbetare och det kan dyka upp tillfällen då du kan behöva gå in som barnhandläggare i enskilda ärenden.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är bra om du har kunskaper i och erfarenhet av arbete med barnavårdsutredningar (BBiC), erfarenhet av myndighetsutövning och sociallagstiftning inom kommunal verksamhet.

Vi ser gärna att du har god förmåga och praktisk erfarenhet av att ge handledning. Ett plus är om du har erfarenhet av arbete som familjehemssekreterare och utbildning i att utreda familjehem såsom Nya Kälvesten, "ett hem att växa i", Pride eller annan adekvat utbildning i att jobba med familjehem. Du bör vara väl insatt i arbetet med placerade barn.

B-körkort är nödvändigt då det är resor utanför kommunen.

Tillträde: Tjänsterna behöver vara tillsatta till 31 januari 2020 då ordinarie tjänstemän går i pension, men vi ser gärna att man börjar tidigare för att möjliggöra en bra introduktion. Individuell lönesättning.

Omfattning: Heltid

Anställningsform: Tillsvidare

Länk till lediga jobb i Ekerö kommun

Om Ekerö kommun
Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser. Precis som vi, är du serviceinriktad, professionell och gillar att bygga relationer med kollegor. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.
Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.
Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Referensnummer: 859-859/2019

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Kontaktinformation

Britt-Marie Fransson
Enhetschef
08-124 571 64

Lina Lund
SSR fackliga ombud
08-124 571 00

Hanna Zetterman
Tf bitr enhetschef
08-124 576 23

Sista ansökningsdag

2019-10-19

Gå tillbaka